Overstappen van zorgverzekeraar

Elk jaar publiceren de zorgverzekeraars op 19 november hun nieuwe verzekeringspolissen. Vanaf dat moment kunt u overstappen van zorgverzekeraar. U kunt uw eigen zorgverzekering nog eens tegen het licht houden en kijken of deze nog voldoet aan uw wensen. Daarnaast is door over te stappen mogelijk geld te besparen.

Waar begin ik?

  • Om te weten welke verzekering het beste bij u past, kijkt u eerst naar uw persoonlijke situatie.
  • Als u uw eigen zorgbehoefte in kaart heeft gebracht, kunt u kijken naar het aanbod van verzekeringen bij de verzekeraars. Wat een verzekeraar aanbiedt aan polissen, vindt u op de websites van verzekeraars.
  • U kunt ook gebruikmaken van vergelijkingssites. In dat geval is het verstandig om meerdere sites te gebruiken. Kijk daarnaast altijd verder dan de top-10 resultaten. Heeft u een zorgpolis gevonden op een vergelijkingssite? Check dan altijd nog even de polisvoorwaarden op de website van de zorgverzekeraar. Kunt u deze niet goed vinden meld ons dit dan via het meldingformulier.
  • Lees het stappenplan 'Hoe kies ik mijn zorgverzekering voor 2017'.
  • Bekijk de meest gestelde vragen op onze website.

Kies uw zorgpolis bewust in zes stappen

Hoe weet ik met wie mijn verzekeraar een contract heeft?

Elke verzekeraar is verplicht te melden of hij een contract heeft met een zorgaanbieder. Dit kunt u vinden via de Zorgzoeker op de website van de verzekeraar. Hier kunt u uw zorgaanbieder invullen en ziet u of de verzekeraar en zorgaanbieder een contract hebben.

Hoe kiest u uw zorgverzekering

Vergelijken loont

Terwijl de inhoud zeer vergelijkbaar is, zijn de premie en de extra service door de verzekeraar niet altijd gelijk. Het kan dus lonen om te controleren of je huidige polispakket goedkoper wordt aangeboden door een andere verzekeraar. Om het vergelijken makkelijker te maken verplicht de NZa zorgverzekeraars om op hun website een overzicht te geven van de polissen voor 2017 die gelijk zijn of sterk op elkaar lijken.

Hoe kiest u uw zorgverzekeraar?

Wat doet de NZa?

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kijkt of verzekeraars de juiste informatie geven over nieuwe polissen en of ze iedereen accepteren voor de basisverzekering. Ook houden we in de gaten of het overstapproces goed verloopt.

De NZa krijgt regelmatig signalen dat burgers onverwacht moeten bijbetalen voor zorg, omdat ze denken dat alle zorg wordt vergoed maar dit bij hun polis niet zo is. Om dit soort onaangename verrassingen te voorkomen, heeft de NZa haar regels aangepast over wat precies een naturapolis of een restitutiepolis mag heten. Verzekeraars zullen voor de polissen van 2017 aangeven of het een naturapolis, een restitutiepolis of een combinatiepolis is:

  • Bij een naturapolis weet je als verzekerde zeker dat je de zorg bij gecontracteerde zorgaanbieders vergoed krijgt. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder moet je meestal een deel bijbetalen. 
  • Bij een restitutiepolis krijg je de kosten van zorg vergoed bij alle zorgaanbieders. Bij een restitutiepolis is het dus niet belangrijk welke zorgaanbieders wel of niet gecontracteerd zijn. Alleen als een zorgaanbieder een heel hoog (excessief) tarief rekent, dan is het mogelijk dat je een extra deel zelf moet betalen. Je kan je verzekeraar vooraf vragen of je dit risico loopt bij de zorgaanbieder waar je graag naar toe wilt.
  • Een combinatiepolis is altijd een variant tussen de naturapolis en de restitutiepolis. Het kan een polis zijn waarbij je voor sommige soorten zorg alleen alles vergoed krijgt als je naar een gecontracteerde aanbieder gaat (natura) en waarbij je voor andere soorten zorg bij alle aanbieders tot het 'marktconform tarief' vergoed krijgt (restitutie).

Hoe kiest u uw zorgverzekeraar?

Misstand melden

Heeft u het vermoeden dat er tijdens deze overstapperiode iets misgaat of dat een zorgverzekeraar de regels overtreedt? Dan kunt u dit melden bij ons Meldpunt. Bijvoorbeeld wanneer de zorgverzekeraar niet voldoende informatie geeft over de vergoeding binnen de basisverzekering. Wij kunnen actie ondernemen als zorgpartijen zich niet aan de regels houden.

U kunt uw melding aan ons doorgeven via het meldingformulier of bellen met de Informatielijn op 088 - 770 8 770 (lokaal tarief).

Wist u dat...?

  • U een aanvullende verzekering niet hoeft af te sluiten bij de verzekeraar waar u uw basisverzekering heeft afgesloten.
  • U vrijwillig een hoger eigen risico kunt afspreken.
  • Zorgverzekeraars iedereen iedereen moeten accepteren voor de basisverzekering. Of u oud of jong, ziek of gezond bent.
  • U voor kinderen tot 18 jaar geen premie voor de basisverzekering betaalt.
  • U tot en met 31 december 2016 uw oude zorgverzekering kunt opzeggen. Tot en met 31 januari 2017 kunt u nog een nieuwe zorgverzekeraar kiezen
  • Collectief verzekeren soms tot 10% korting kan opleveren. Vraag uw verzekeraar bij welke collectieven u kunt aansluiten.
  • Gaat u eind 2016 naar het ziekenhuis en begin 2017 opnieuw voor controle? Dan gelden de polisvoorwaarden van de verzekeraar waar u eind 2016 zat. Ook als u in januari 2017 bent overgestapt naar een andere verzekeraar.
  • Let er bij een restitutiepolis op dat u soms een rekening moet voorschieten. Vraag uw verzekeraar of dit het geval is.