Vraag, klacht, melding

Heeft u een vraag? Dan kunt u contact opnemen met onze Informatielijn. Vermoedt u dat een zorgaanbieder of zorgverzekeraar de regels overtreedt? Dan kunt u dit melden bij ons Meldpunt. Ook met een klacht kunt u terecht bij ons Meldpunt. Hieronder leggen wij uit wat wij voor u kunnen doen bij een vraag, melding of klacht. 

Ik heb een vraag

U kunt uw vraag stellen aan onze Informatielijn via het telefoonnummer 088 - 770 8 770 (lokaal tarief). Ook kunt u een e-mail sturen naar info@nza.nl. U kunt met hele uiteenlopende vragen terecht bij de NZa. Bijvoorbeeld:

  • U wilt weten welke tarieven een tandarts in rekening mag brengen.
  • U bent verhuisd en wilt weten of u zich bij elke huisarts in kunt schrijven.
  • U vraagt zich af welke informatie uw verzekeraar moet geven over uw zorgnota. 

Bekijk hieronder een filmpje over onze Informatielijn.

Ik wil een melding doen

U kunt een melding doen bij ons Meldpunt wanneer u vermoedt dat uw zorgverzekeraar of zorgaanbieder de regels overtreedt. Bijvoorbeeld:

  • U twijfelt of de rekening van uw zorgaanbieder wel klopt.
  • U denkt dat uw zorgverzekeraar niet vergoedt waar u recht op heeft. 

Onze toezichthouders beoordelen uw melding: is het een overtreding? Zien we dit probleem vaker? Hoe ernstig is het? Na deze eerste beoordeling gaat uw melding naar een van onze toezichtteams en komen we waar waar we kunnen snel in actie. Bijvoorbeeld: 

  • Door opheldering te vragen bij uw zorgaanbieder.
  • Door uw zorgverzekeraar te vragen zijn website aan te passen. 

Soms duurt het langer voor we iets met uw melding kunnen doen. Sommige onderzoeken kosten nu eenmaal meer tijd. Waar mogelijk vertellen we u wat we met uw melding hebben gedaan nadat we actie hebben ondernomen. Ook kunt u in onze uitgave 'Uw melding, ons toezicht' lezen welke meldingen per kwartaal zijn gedaan en welke acties wij hebben uitgevoerd.

Bekijk hieronder een filmpje over ons meldpunt.

Ik heb een klacht

Heeft u een klacht over uw zorgaanbieder of zorgverzekeraar? Dan kunt u een melding bij ons doen. Wij kunnen vervolgens onderzoek doen wanneer uw klacht daar reden toe geeft. Wij kunnen niet altijd zelf een kwestie behandelen. Wij zijn geen ombudsman en bemiddelen daarom niet bij een individuele klacht tussen u en de zorgpartij. Wel proberen u verder te helpen.

Andere instanties voor vragen

Niet met alle vragen over de zorg kunt u terecht bij de NZa. Op deze pagina hebben we voor u relevante toezichthouders, overheidsinstellingen en organisaties op een rij gezet met hun aandachtsgebieden.